Friday, October 10, 2008

Corat Coret Aidil Fitri

Arini dah masuk 11 Syawal 1429H. Tahun ni aku beraye di kampung kelahiran ku di Kota Bharu Kelantan. Xde sape pon kt sane..cume yang tinggal kakak ipar mak aku bersame anak2 nye yg sume dah berumah tangga kecuali yg bongsu bekerje di kl..

Tahun ni pertama kali aku memandu ke Kota Bharu. Sungguh memenat kn..Perjalanan mengambil mase 6 jam dari KL ke Kota Bharu..Awal2 pagi lagi kami dah bertolak kerana nk merase berbuka di rumah makcik aku dgn lauk masakan istemewa nye dan yang menjadi kegemaranku sejak kecil lg..Ikan Singgang..

Lebih kurang jam 3 kami tiba di rumah makcik ku..lauk singgang dah terbayang2 ni..kelazatan yg xterhingga..sampai kering la la kuah singgang 2 aku bleh hirup..huhu..Singgang adalah lauk tradisi masyarakt pantai timur Kelantan dan Terengganu..Pahang xtau la..Care penyediaan yang simple mudah tp sedap lazat dan sungguh menyelerakan..ditambah pula dengan kehadiran budu dan tempoyak sbg penambah selera..huh..mmg best la..5 pinggan nasi habis ku mkn waktu berbuka untuk hari puase terakhir..Allahhuakbar...sesungguh aku benar2 bersyukur keatas nikmat yang dikurniakan..

Bila tiba hari raye pulak..Pendek kate bkn Katek kate..Pendek yang kate ni kalo blk ke Kelantan terutama pada hari raye ni mmg xbleh nk berdiet la..nk tolak takut tuan rumah kecik hati..bile dah mkn sikit mula la nk menambah..rumah yg nk dilawati byk lg ni..yg pasti hidangan yang disediakan pasti menyelerakan jgk..perut yang kenyang pon bleh jadi lapar..huhu..nafsu..nafsu..

Bila tiba hari nk blk ke KL plak..jalan2 utama blk ke KL mula dipenuhi dengan kenderaan pelbagai jenis dan no plate berpusu2 kluar dari Kota Bharu..Ramai jgk org Kota Bharu ni yang berhijrah ye...pagi lagi kami dah bertolak..konon nye nk elak jam kat karak..tetapi saye mengambil keputusan untuk pulang melalui jalan ke Kuala Terengganu kerana nak singgah rumah Chik, nenek Julia GF ku..Setibanye di rumah Chik, rupenye chik dah sediakan mkn tengahari untuk kami sekeluarga iaitu Ikan Singgang bersame budu dan tempoyak..huhu..berselera la aku mkn..terima kasih Chik..

Perjalanan masih jauh..dari Kuala Terengganu menuju ke Cherating melalui jalan persisir pantai..sungguh nyaman sekali...kemudian masuk Hiway Pantai Timur...dalam radio sibuk menghebahkan berita ttg kesesakkan di tol Hiway Karak hingga ke tol Gombak yang dikatakan berpunca dari kebanjiran kenderaan yang ingin pulang ke ibukota KL..bila tiba di Karak ku lihat memang btl jem sebelum sampai tol lg..nasib baik kreta mak aku tu Auto..kalo Manual patah jgk kaki ni..lepas bayar RM3 di tol Karak tgk depan jem lg...tp bergerak jgk la..cume xbrape laju..hujan pon mula turun..minyak pon dah E..brenti kt stesen minyak Karak..Pam Attendent kate minyak HABIS..nekad aku terus bergerak..harap2 sempat sampai stesen minyak Genting Sempah..

Dalam keadaan jalan yang jem..akhir nya kami sampai jgk stesen minyak PETRONAS Genting Sempah yg penuh dgn kereta yg hampir kehabisan minyak termasuk lah kreta ku..dgn penuh sabar aku menunggu..harap2 stesen ni xkehabisan minyak la..yang mane nk potong Q tu harap maaf la..mmg aku xbg ruang untuk dorang masuk mencelah..penat2 aku beratur..sedap2 je die nk isi dulu.."xdpt jack...!!"tp hati penuh kerisauan..pikir2 jgk kalo kt sini pon habis minyak sape la yg nk courierkn minyak ke Genting Sempah ni..dalam dok pikir2..tiba giliran aku isi minyak..Alhamdulillah..masih ade lagi rezeki untuk hamba-Mu ini Ya Allah..Syukur..

Selesai isi minyak aku teruskan ke KL dalam keadaan jalan yg masih xlancar..jem..sabar jela..selepas byr RM5 di tol gombak pon masih lg jem dgn kreta2 yg parking menunggu di bahu menanti keadaan jalan reda tp entah bila..aku nekad mengharungi jem tu..lebih kurang 5KM dari tol Gombak kelihatan pancaran lampu biru dari kereta Polis..mereke menghalang laluan kecemasan dan menahan mane2 kenderaan yang menyalahgunakan laluan kecemasan sebagai jalan pintas..ade la 2-3 buah kereta ditahan dan mgkn disaman..

Baguslah Polis menjalankn tanggungjawab die..tp yg dorang dpt tahan mereka buat kesalahan 200meter dr tempat mereka 2 jela..yg kt blkg2 tu dorang xtau..kemudian yang buat aku marah menyumpah seranah dan buat dosa kering ni kepada polis ni selepas 4jam mengharungi jem..lepas je tempat sekatan dorang tu..jalan elok je lengang..lancar..laju..sampailah kt rumah aku..Alhamdulillah aku bersame keluargaku selamat sampai akhirnya..tp xke aku boleh wat kesimpulan yg POLIS adalah punca kesesakkan jalanraya terutama jalan yg aku lalu untuk blk ke KL tu..!!!

Jadi pada hari tersebut, aku berjaya merekod catatan baru pemanduan aku plg lame utk 1 hari selama 14 jam..kalo buat log aku dah bleh jadi pemandu van jabatan kerajaan..

Sesungguhnya pengalaman pulang beraya di kampung ini mengajar erti kesabaran dan kesyukuran..Syukurlah xde aper yg berlaku sepanjang perjalanan kami..

Kepada rakan PERLU, yang terutama BOS @ En. Hisyam Che Mat , rakan UiTM, SR112, SR221, blogers2 ku ucapkan "SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN..MINAL AIDIL WAL FAIZIN..SEMOGA KEMESRAAN TERJALIN SENTIASA"

9 comments:

Anonymous said...

Bukannya nak singgah kat umah aku... Dah dekat sgt dah tu...

Lennyek said...

sonoknye balik kmpng...
pngalaman yg best tu drive 14jam..sakit pinggang tuh..

"selamat hari raya"

yazilahyazir said...

salam faiz..
selamat ari raya..
kalo dtg uthm, batu pahat..roger akak k...
heheheh

wegreentheearth said...

ko org kelantan ek om..
dulu bukan ko kutuk2 org sebelah sana ke.
heheee...

Rindu Alam Indah said...

azmi
bkn xmo singgah mi..aku pong xtau jln sgt..ikut sign board jer..lg pon jemputan kt kota bharu byk sgt..len kali yer..

Lenyek
bkn stakat pinggang jer sakit..ati pon sakit tau..huhu

k.shila
InsyaAllah ade kalo sy ke JB akn sy singgah kg.melayu majidi 2..nk tgk G.H.O.S.T BUSTER..huhu

Mus
maner ade aku kutuk..fitnah ni..baik ko mintak mahap skrg..kalo x lebam bijik mate ko..huhu..aku tag team dgn mie nt..hag3..

sname said...

ko kena tengok cerita budak kelantan

Rindu Alam Indah said...

hag3..bereh..tggu abe ajak n blanje tgk woyei la..bleh?

hijau bumi Tuhan... said...

slmt ari raye weh...mahap zahir btin,huhu...aku tiap2 ari ngutuk ko ngan mber ko yg dok sbelah aku kt opis ni...hehehe...


salam perjalanan...

Anonymous said...

20 SYAWAL
aku baru tau ko idop lagi..
blagak ngan aku ye..

selamat hari raye..
add ler aku..