Tuesday, October 28, 2008

Meninggalkan Sejenak Tamadun Manusia

salam..arini sy dah mula bertugas setelah 4 hari bercuti sempena DEEPAVALI bukan cuti untuk meraikan perayaan tersebut..tetapi mengembara mencari pemandangan alam yang indah dari sudut yang berbeza..

Pelbagai rintangan saya tempuhi dalam persediaan untuk ke Gunung Yong Yap ni..trip kali ni termasuk juga Gunung Toknenek yang mane sebelum ini saya kerap mendengar dan melihat gambar mengenai keindahan Gunung Toknenek ini..tak tau la mane datang name gunung ni..sebab dalam Google xde pon..huhu..ape2 pon gunung ni diberitakan memang memiliki permandangan panorama dan keindahan puncak yang sungguh menarik..dgn itu saya pun membeli sedikit jajan untuk dibawa bersama termasuk la air kejayaan untuk merai kejayaan mendaki hingga ke puncak..3 tin air redbull dan 1 tin buah longan..berat jgk 2..huhu..pikul jela..nk mkn sedap kn..hag3..

Hari Jumaat, saya memulakan perjalanan ke Cameron Highland bersama 5 lg kawan menaiki kereta saya..agak sarat kereta dgn beg masing2..jam 11 kami memulakan perjalan dan tiba di kg raja cameron lebih kurang jam 2.30 pg..suhu amtlah sejuk waktu 2..maklumlah tempat tinggi kan..

Hari Pertama:
7 pg: 22 orang peserta berkumpul kemudian berkereta ke Pos Brook tempat kami meletak kereta dan menaiki 4wheel untuk ke tempat permulaan..selesai bersarapan kami mengambil ration dan packing beg masing2..argh...beratnyer...bleh ke pikul ni..!!nk xnk kne la pikul jgk..ala..3hari jer..kami memula kn perjalanan menaiki 4wheel hingga ke sebuak kg orang asli..4whell yg membuat percubaan melintas sungai gagal apabila hampir dihanyutkan air sungai..kemudian driver 2 cpt2 reverse..takut hanyut..kami turun dari 4wheel kemuan kami didatangi beberapa orang asli yang tinggal berdekatan sungai tersebut..jambatan untuk pejalan kaki ade..tapi kami diminta untuk membayar RM200 kalo nk gune jambatan..mane ade duit nk tambah tok..kemudian guide kami yang bername PONCHO dan DIN cube kowtim dgn org asli 2..akhir sekali cume perlu byr RM30 jer..tp blk nt mesti beli sumpit dari die..selesai kami pon memulakan perjalanan..pd awal perjalanan kami agak landai selama lebih kurang 6jam turun dan naik..selepas jam 6 barulah bertemu dgn trek yg terpacak..adeh..mmg pewai dibuatnyer..
9 mlm: kami tiba di 1 kawasan rehat..masing2 dah pewai..ade yg dah xlarat nk jalan..walhal kate guide 1 jam je lg nk sampai puncak Toknenek..tp kalo teruskan jgk esok lg susah..kami bermalam di situ..saya menyediakan ration saya sendiri iaitu spegeti mushroom..erm..lazatnyeer..(alaa..yg dalam tin punyer..mmg la sedeap..hag4..) zzzzz.....

Hari Ke2:
7 pg: kami bangun dan bersiap..kemas fly dan ground..ambik sarapan pg (nasi goreng prepared by organizer)
9 pg: teruskan perjalanan ke puncak Toknenek..awal2 dah terpacak..adeyh..panjat jela..sape suruh dtg kn..?!!ahakz..
11.30 pg: kami tiba di puncak Toknenek..sungguh menarik permandangannyer...(nk tau lebih lanjut..dtg la sane yer..ahaks...)
12.30 tgahari: kami mula berjalan..ade yg baru sampai di puncak Toknenek..kami tggu di puncak kambing (tempat sepatutnyer kami bermalam) berlaku bebarapa siri drama dimana ade 3 orang peserta berniat nk patah blk kerana dah xsanggup menghadapi cabaran seterusnye..sesi pujuk memujuk pon berlangsung..akhirnya guide bersetuju nk pikul beg orang tue 2..dan brg2 yg mude 2 dibahagi-bahagikan kepada peserta lain..jd ringan lah beg dorang ni..
1.00 tghari: kami memulakan perjalanan..target kami ialah puncak Gunung Yong Yap..perjalanan mmg memeritkan..terlalu byk zon pendakian..dah nk naik puncak mmg la kne mendaki kan..hahahaha...tetapi semangat ini terlalu kental untuk patah..saya teruskan juga..
7.00 ptg: tiba di puncak Bubu..kami merehatkan badan..beban tambahan yg di tanggung melambatkan perjalanan kami 10 orang termasuk guide kami PONCHO..kesian PONCHO,dah la baru menerima nasib malang..ni ade lg..terima jela PONCHO..
7.30 ptg: kami kembali meneruskan perjalanan..target kami ialah simpang Yong Yap..perjalanan semakin memenatkan..pendakian xhabis2..turun naik..turun naik..terpacak.............sehinggakan saya sempat melelapkan mata sementara menunggu kawan2 yang dibelakang..kemudian sambung jalan lg dan lg..
2.30 pg: saya bersama kumpulan terakhir tiba di simpang Yong Yap..kelihatan beberapa rakan yg telah sampai lebih awal dah pon tido..simpang yong yap kawan kecik bukan camp site tetapi dah terlalu penat terpakse lah tido di trek..kami ber5 pula bersepakat nk naik ke puncak..mengikut kate guide dah xjauh..1 jam sampai la..kami pon bersemangat waja..teruskn perjlanan ke puncak..pongeh jgk..mental pon ade..terpacak.......lepas selekoh..ade selekoh..lepas pacak..ade pacak..adeyh..
3.20 pg: tiba di puncak Yong Yap..Alhamdulillah...ni gunung ke 5 dalam list G7 yang dah saya sampai..pasang2 fly..mkn sket..zzzz........ (rekod baru kejohanan telah pun tercipta: 18 JAM on track) tahniah....!! tahniah...!!

hari ke3:
7.30 pg: ade 5-6 org dari kumpulan same yang tido kt simpang 2 berjaya sampai ke puncak..tahniah2...
10.00 pg: berkemas dan siap untuk trun kembali ke simpang yong yap bagi meneruskan perjalanan ke water point tempat mkn tghari..
10.20 pg: tiba di simpang..packing brg2 yg ditinggalkan semalam..
11.00 pg: mule bergerak ke tempat mkn tghari..perjalanan turun jer..leh vibrate pale lutut ni..hag3..
12.30 tghari: tiba di tempat mkn tghari..mkn sambal ayam..ikan goreng kicap..tempoyak..perghhhh..lazat...
2.30 ptg: perjalanan disambung..target sampai ke tempat 4wheel menunggu sebelum gelap..perjlanan agak pantas..semabgat nk blk..haha...
7.30 ptg: sungai terakhir berjaya dilintasi..4wheel sdg menunggu..tp 1 jer..?muat ker nk sumbat 23 org..nk xnk naik jgk la..penuh..ade tanah runtuih plak..terpakse la kami membantu walaupon kepenatan..batu besar ditgh2 jln..kami tlg buat trek baru..tiba di kg org asli..ade jgk la yg beli sumpit..mula2 1 RM25..bile mintak 3 RM50 die pon pening..terus je jual..
8.30 mlm: tiba di kawasan letak kereta..salin2 pakaian..pakai yang ensem2..mcm org bertamadun sket..haha..p mkn kt cameron..mcm2 di order nyer..mcm xmkn setahun..habis licin dikerjakannyer..
12.00 mlm..kami bergerak pulang ke KL..
5.00 pg : tiba di Kuala Lumpur..