Saturday, September 6, 2008

ALLSPORTS EQUIPMENTS


Inilah tempat aku bekerja. Bertempat di ONE UTAMA SHOPPING COMPLEX. Tempat beroperasi segala urusan jual beli. Allsports Equipment bermula di Singapura sekitar awal 90an yg dimiliki oleh Joey & Antony Seah. Allsports Equipment adalah pengedar sah brg2 untuk mendaki spt mendaki tembok(wall climbing) atau di indonesia dipanggil aktiviti panjat dinding dan juga peralatan keselamatan ketika bekerja jenama PETZL.

Kini Allsports mempunyai 2 cawangan lain di luar singapura iaitu di Kuala Lumpur, Malaysia dan Jakarta Indonesia. Sudah hampir 9 bln saya bekerja dgn Allsports Equipment. Byk yg saya pelajari disini terutama dari segi teknikal peralatan PETZL. Pengetahuan serba sedikit ini mula saya perolehi ketika belajar di UiTM dahulu sewaktu mengganggotai Persatuan Pembimbing Rekreasi Luar (PERLU) yang dibimbing oleh En. Hisyam Che Mat @ Bos. Terima kasih bos keran memilih PETZL.

Mujurlah Bos beli peralatan janama PETZL, dapat juga la saya mempelajari serba sedikit tentang brg jenama tersebut. PETZL adalah pelopor di dalam penghasilan peralatan mendaki. Mulanya idea penghasilan peralatan2 ini adalah melaui minat Fernand Petzl kepada aktiviti 'caving' menjurus kepada penghasilan peralatan untuk aktiviti tersebut.

Kemuadian barulah muncul peralatan untuk mendaki terlebih dahulu (mendaki tembok dan mendaki gunung). Dan barulah muncul peralatan untuk kegunaan profesional untuk berkerja dan menyelamat aras tinggi.

Allsports Equipment memberi byk manfaat kepada pekerja2 nye yang 'setia' seperti memberi latihan2 untuk keselamatan aras tinggi dan juga 'Rope Access'. Dan hujung bulan ini, salah seorang staf dari KL bersama2 staf singapura dan indonesia akan berangkat ke France untuk menjalani latihan teknikal peralatan di Petzl University. Beruntungnye dia..walaupun xberminat pegi jela..nk wat camner dah bos arahkan..huhu..

Kini Allsports Equipment bkn sj membawa janama PETZL, tetapi kini sdh bertambah spt ENTREPRISES (wall climbing) BEAL (tali) FIVETEN (wall climbing shoes) FADERS (peralatan mendaki) dan SOMAIN (fix line life line).

Aktiviti mendaki kini sedang berkembang di Malaysia dan diharapkan 1 hari nanti ada rakyat Malaysia yang berjaya mengukir nama sbg jaguh dalam arena mendaki xkiralah samada mendaki tembok ataupon mendaki gunung.

Semoga Malaysia terus sukses..sukses..

6 comments:

myWAY said...

bile ko akan jadi pengurus kedai tuh...
Apalagi, ko amik alih laa...
boleh PERLU dapat faedah sikit..
hehehehe...

myWAY said...

om,thank you atas semua nasihat ko...
Aku mungkin beruntung de kawan2 yang sentiasa fham...& menyokong...
Harap AGM kali ni ko akn ada..

Lagi 1, bile nak wat reunion bdk rumah..

Mohd Hazriq Abu Zarin said...

asal ko xpg reunion iltizam??

Mohd Hazriq Abu Zarin said...

aku kt s.alam lg..ngh praktikal kt jbs s'gor..
jgn xdtg AGM PERLU dlm bln 11 nnti..
tmpt n tarikh akan diberitahu pas raye..

Rindu Alam Indah said...

ok..insyaAllah..kalo ade kelapangan aku kan dtg AGM 2 nt..inform awal2 la..nt senang nk arrange..

Reunion bdk umah 16..
erm..menarik 2..tp sorang kt johor 2..camner?

Anonymous said...

assalamualaikum,saya berminat dengan irata level 1 course.berapa agaknya harga kursus?dan untuk basic equipment untuk level 1 rope acces technician,berapa kos.kalau boleh email saya di....rizal6898@gmail atau pun boleh menghubungi saya di 017-4166898